Sök:

Sökresultat:

15 Uppsatser om Nathan Söderblom - Sida 1 av 1

Fridens och kÀrlekens ord : Nathan Söderbloms gestaltning av ÀrkebiskopsÀmbetet 1914- 1931

Nathan Söderblom, Swedish archbishop 1914 - 1931, understands his role as bishop from an integrated theological conception that episcopacy is a gift to the church and the apostolic succession a heritage of utmost value. Episcopacy is an important tool to make the churches come together. in his work for peace during the Great War it was through his position without any power that he could approach the politicians. His calling was not only for Sweden; he had a responsibility for the whole world. In the Ecumenical Cope for the 1925 Stockholm meeting Söderblom expressed his views on the importance of the Uppsala see.

Nathan Söderblom : hans utveckling till ekumenisk ledare

Nathan Söderblom var ett levande band mellan Europas folkkyrkor, en andes budbÀrare, som blev hörd och förstÄdd överallt och genom vilken mÀnniskor frÄn skilda vÀrldar lÀttade upp sitt hjÀrta för varandra. Hans stora tanke: fred och samförstÄnd svarade mot den lÀngtan, som vÀxt sig sÄ stark i efterkrigsÄrens splittrade vÀrld, och dock förefaller det omöjligt att avgöra, om det var hans idéer, som fÀste vÀrldens uppmÀrksamhet pÄ hans person, eller om det inte snarare var den gÄtfulla makten hos denna mÀrkliga personlighet, som förde den ekumeniska tanken till seger. Han vann snart nog en erkÀnd stÀllning som en av protestantismens ledande personligheter, och hans namn blev till sist ett av de fÄ stora som vÀrlden kÀnner.Eftersom hans starka personlighet ligger i grund för hans ekumeniska verksamhet, sÀger jag nÄgra ord om Söderblom som person. Det som lockade mest var hans enkelhet. Han hörde inte till dem som blir uppblÄsta av sina vÀrdigheter.

Religion i skolboken II

Mitt syfte Àr att undersöka hur hinduer och hinduism framstÀlls i fem olika lÀroböcker om religionskunskap avsedda för gymnasieskolan. Med utgÄngspunkt i Nathan Söderbloms lÀrobok frÄn 1912 intar undersökningen ett diakront perspektiv. Undersökningen Àr en kvalitativ studie dÀr metod och teori ryms inom ramen för diskursanalys. FrÄgan Àr om en förÀndring skett över tid i lÀroböckernas text, och vad de förÀndringarna i sÄ fall kan bero pÄ ? i relation till andra diskurser.

Vem Àr ansvarig? : En kritisk diskursanalys av Nathan Shachars Mellanösternrapportering i Dagens Nyheter

Denna undersökning Àr en kritisk textanalys av fem nyhetsartiklar skrivna av Nathan Shachar, Dagens Nyheters utrikeskorrespondent i Mellanöstern. Analysen Àr en undersökning av hur ansvar, hÀr undersökt i termer av ergativitet, fördelas mellan parterna Hamas och Israel. Syftet med analysen Àr att ta reda pÄ om en part tillskrivs mer ansvar Àn den andra för den pÄgÄende konflikten i omrÄdet. Resultatet visar att Hamas i texterna Àr en drivande och pÄverkande deltagare, dubbelt sÄ ofta som Israel. Hamas Àr ocksÄ utsatt för pÄverkan dubbelt sÄ mÄnga gÄnger som Israel.

The Manic Pixie Dream Girl : En karaktÀrsanalys av det kvinnliga kÀrleksintresset i romantisk komedi utifrÄn ett genusperspektiv.

Denna uppsats hanterar hur kvinnliga karaktÀrer portrÀtteras i romantisk komedi genom att nÀrmare studera begreppet ?Manic Pixie Dream Girl?. Detta begrepp leder till missförstÄnd om kvinnans roll i filmens vÀrld och skapar diskussioner om jÀmstÀlldhet och vÀsterlÀndsk berÀttarkultur. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka tvÄ kvinnor i tvÄ olika romantiska komedier uppfyller de kriterier som nÀmns av Manic Pixie Dream Girl-begreppets myntare, Nathan Rabin, har lagt fram och om det sÄledes Àr motiverat att argumentera att karaktÀrerna upprÀtthÄller sexistiska synsÀtt. Den teoretiska grund som uppsatsen bygger pÄ kommer frÀmst frÄn feministisk teori, men Àven frÄn Laura Mulveys teori om skopofili och den manliga blicken.

Om portamentoanvÀndning för violin

I have analysed the use of portamenti by violinists Janine Jansen, Itzhak Perlman, Jascha Heifetz and Nathan Milstein in the first 8 bars and the two parallel phrases of the Max Bruch Violin Concerto No. 1 in G minor. I have copied their portamenti and recorded myself performing theese phrases in style of each violinist. By doing this I have learnt new ways to use shifting on the violin for expressive purposes and realized how much there is to learn by imitating your predecessor..

Doby?ins fokus : Detaljerna och debatten om Gud i ?urkina rodnja

Nathan Söderblom, Swedish archbishop 1914 - 1931, understands his role as bishop from an integrated theological conception that episcopacy is a gift to the church and the apostolic succession a heritage of utmost value. Episcopacy is an important tool to make the churches come together. in his work for peace during the Great War it was through his position without any power that he could approach the politicians. His calling was not only for Sweden; he had a responsibility for the whole world. In the Ecumenical Cope for the 1925 Stockholm meeting Söderblom expressed his views on the importance of the Uppsala see.

Hur förklarar konstruktivistisk teori skapandet av israelisk identitet? -En narrativ analys av tvÄ judars berÀttelser

Syftet med den hÀr analysen Àr att ta reda pÄ hur konstruktivistisk teori förklarar skapandet av israelisk identitet. För att utföra studien anvÀnder vi oss av en narrativ metod, dÀr vi analyserar en bok skriven av en judisk, israelisk kvinna - Susan Nathan - och en intervju med en judisk, israelisk man. Vi undersöker deras tankar angÄende deras identitet med utgÄngspunkt i teori om nationalitet, etnicitet politisk identitet och medborgarskap. Vi diskuterar Àven analysformatet och jÀmför Nathans och den israeliska mannens uppfattningar av deras identiteter. Slutligen kopplar vi diskussionen med deras syn pÄ Israel/Palestina-konflikten..

Manfred Björkquist och Nathan Söderblom i den kyrkopolitiska debatten, : speglad i deras brevvÀxling 1914-1931

This essay constitutes an attempt to expose, with reference to contemporary animal research, the limits of Martin Heidegger?s concept of the being of animality in Die Grundbegriffe der Metaphysik (1929/30) and to propose some possible ways to think, within the philosophical style of this particular work, the being of those animals that most distinctly transcends Heidegger?s concept. The essay seeks to address the following question: Do the results of contemporary animal research expose ways of being within animality that withdrawal from Heidegger?s concept of the being of animality in general, and if so, how should we think these new ways of animal being? The motivation to ask this question, I argue, are immanent to Heidegger?s thinking in at least three ways: 1) Because of his standpoint that philosophy cannot, in any meaningful way, create an ontological concept of animality without an orientation towards the results of the positive sciences; 2) Because of the unfinished and tentative character of Heidegger?s analysis, a character that is such that it should be seen, according to Heidegger himself, as an essential point of departure for further thinking; 3) Because of Heidegger?s view that the being of the animal are such that it involves the withdrawal of this very being from any originary access, a withdrawal that necessitates an infinite return to the question concerning the being of the animal. The essay wants to be a continuation of lines that are present in Heidegger?s open-ended thought on this theme rather than to be an external critique that approach the text, which is most often the case, as a closed point of view which we are forced to affirm or reject.

En rÀttvisande representation? : En underso?kning av morgonprogrammens ga?ster och i vilken kontext de medverkar

AbstractTitle: A fair representation? A comparative study of the morning program guests and the context in which they are involved. Author: Hanna Brandt Parkvall & Adam So?derblom Tutor: Anne-Marie Morhed Purpose: This study aimed to investigate and compare the guests and the context in which they are involved, in the morning programs Gomorron Sverige on SVT1 and Nyhetsmorgon on TV4. The thesis is based on three questions that examine how representative the invited guests are in proportion to the country?s population, the subjects that occupy the most space and the types of guests that discuss these topics in the programs.

"I barn, warer hörighe idhra förÀldrar" : Barn, förÀldrar och auktoritetskonflikter i stormaktstidens Sverige

Denna uppsats hanterar hur kvinnliga karaktÀrer portrÀtteras i romantisk komedi genom att nÀrmare studera begreppet ?Manic Pixie Dream Girl?. Detta begrepp leder till missförstÄnd om kvinnans roll i filmens vÀrld och skapar diskussioner om jÀmstÀlldhet och vÀsterlÀndsk berÀttarkultur. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka tvÄ kvinnor i tvÄ olika romantiska komedier uppfyller de kriterier som nÀmns av Manic Pixie Dream Girl-begreppets myntare, Nathan Rabin, har lagt fram och om det sÄledes Àr motiverat att argumentera att karaktÀrerna upprÀtthÄller sexistiska synsÀtt. Den teoretiska grund som uppsatsen bygger pÄ kommer frÀmst frÄn feministisk teori, men Àven frÄn Laura Mulveys teori om skopofili och den manliga blicken.

?Det Àr svÄrt att spela horn efter att ha spelat didgeridoo ? Jaha, och?? : En kvalitativ undersökning om fyra brasslÀrares tankar om undervisning pÄ instrument som inte Àr deras huvudinstrument.

Denna undersökning Àr en kritisk textanalys av fem nyhetsartiklar skrivna av Nathan Shachar, Dagens Nyheters utrikeskorrespondent i Mellanöstern. Analysen Àr en undersökning av hur ansvar, hÀr undersökt i termer av ergativitet, fördelas mellan parterna Hamas och Israel. Syftet med analysen Àr att ta reda pÄ om en part tillskrivs mer ansvar Àn den andra för den pÄgÄende konflikten i omrÄdet. Resultatet visar att Hamas i texterna Àr en drivande och pÄverkande deltagare, dubbelt sÄ ofta som Israel. Hamas Àr ocksÄ utsatt för pÄverkan dubbelt sÄ mÄnga gÄnger som Israel.

Vi som inte fruktar döden : skildringen av samurajklassens hederskodex under Meijikejsarens styre i Den siste samurajen

This essay deals with the political upheavals which occurred in Japan with the Meiji Restoration of 1868 and its impact on the Samurai Class. This transitional period in Japanese history is portrayed in the film The Last Samurai from 2003, and it's the comparison between this Hollywood production and the current research on the subject on which this essay focuses. Two key figures who are portrayed in the film are Nathan Algren (Tom Cruise), an American soldier from the Indian Wars of the 1860/70s who travels to Japan to quell the Samurai rebellion but ends up in captivity; only to learn their codex of honor and way of life and eventually become a Samurai himself. The other character calls himself Katsumoto (Ken Watanabe) and becomes the representative of the Samurai's struggle for their existence. Their friendship and cultural exchanges will remain a cornerstone throughout the film.

Kan tro och vetande förenas i en NutidsTeologi? : Diskussion utifrÄn Nathan Söderblom, Paul Tillich, Raimundo Panikkar och Ian G. Barbour m.fl.

4. SammanfattningMitt syfte med den hÀr uppsatsen har varit att undersöka förutsÀttningarna för en nutidsteologi utifrÄn frÄgestÀllningen: Vad utmÀrker en teologi som har ett öppet förhÄllningssÀtt dels mot andra religioner dels mot naturvetenskapens beskrivning av verkligheten? Jag har utgÄtt frÄn att en sÄdan ska kunna ge tillfredsstÀllande förklaringar pÄ förhÄllandet mellan tro och vetande, naturvetenskap och religion, och ocksÄ pÄ det faktum att det finns mÄnga religioner med delvis motsÀgande sanningsansprÄk.Jag valde att utgÄ frÄn Nathan Söderbloms beskrivning av ?Religionsproblemet?, och fann att hans lösning var att betrakta vetenskap och religion som tvÄ helt skilda företeelser med olika funktion. Naturvetenskap borde anvÀndas i utforskningen av den ?döda materien? och samhÀlls- och humanvetenskapen för att beskriva nutida och historiska företeelser och skeden.

Vi vilja vara svenskar! : Ecklesiologi och historik frÄn Svensk-finska St. Mikaels församling i Tallinn 1919-1944

?Vi vilja vara svenskar!? svarade Hjalmar Pöhl, dÄvarande kontraktsprost i svenska kontraktet i Estland, nÀr han i oktober 1941 precis fÄtt lÀmna landet och stÄr inför en nystartad rÀddningskommitté för estlandssvenskarna i Stockholm. I Estland hade nazisterna kört ut Sovjet, innan det hade landet och kyrkan gÄtt igenom en fruktansvÀrd tid med deporteringar, avrÀttningar och förföljelse. FrÄgan som besvarades gÀllde huruvida man nu ville leva under tyskarna eller fÄ tillbaka en fri estnisk stat. Inget av detta intresserade kontraktsprosten ? han ville vara svensk.